TEACHER’S IDENTITY

PERSONAL DIMENSION

Authors

  • SHEILA S. C. B. BORGES UNIBR - Faculdade de São Vicente

Keywords:

self-knowledge, alterity, identity

Abstract

This article has as an objective to present the personal dimension that composse the teacher identity. Being so that, we consider as essential concepts to the study of the teacher identity, the self-knowledge, intending to understand better how the teacher (re)builds his/her identity. We have chosen as the theoritician Morin (2001, 2003, 2006, 2008) for this dimension. The data were obtained from a qualitative research, so we can understand the teacher in his/her natural habitat, observing better his/her behavior, his/her interactions and in the situations faced.

References

BORGES, Sheila S. C. B. A identidade do professor do Ensino Médio: Autoconhecimento e Conscientização. Dissertação de Mestrado. Santos, Universidade Católica de Santos, 2008.

DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Porto: Porto Editora, 1995.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do Futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2001.

MORIN, Edgar. Ética, cultura e Educação. In: PENA-VEJA, A; ALMEIDA, C. R. S.; PETRAGLIA, T. (Orgs.) 2ed. São Paulo: Cortez, 2003.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2006.

MORIN, Edgar. O método 3: O conhecimento do conhecimento. Porto Alegre; Sulina, 2008.

Published

2024-01-09

How to Cite

BORGES, S. S. C. B. . TEACHER’S IDENTITY: PERSONAL DIMENSION. Revista Matter, [S. l.], v. 3, n. 02, p. 04–15, 2024. Disponível em: https://unibr.com.br/matter/index.php/rm/article/view/56. Acesso em: 10 mar. 2025.