TEACHER’S IDENTITY
PERSONAL DIMENSION
Keywords:
self-knowledge, alterity, identityAbstract
This article has as an objective to present the personal dimension that composse the teacher identity. Being so that, we consider as essential concepts to the study of the teacher identity, the self-knowledge, intending to understand better how the teacher (re)builds his/her identity. We have chosen as the theoritician Morin (2001, 2003, 2006, 2008) for this dimension. The data were obtained from a qualitative research, so we can understand the teacher in his/her natural habitat, observing better his/her behavior, his/her interactions and in the situations faced.
References
BORGES, Sheila S. C. B. A identidade do professor do Ensino Médio: Autoconhecimento e Conscientização. Dissertação de Mestrado. Santos, Universidade Católica de Santos, 2008.
DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. Porto: Porto Editora, 1995.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do Futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2001.
MORIN, Edgar. Ética, cultura e Educação. In: PENA-VEJA, A; ALMEIDA, C. R. S.; PETRAGLIA, T. (Orgs.) 2ed. São Paulo: Cortez, 2003.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2006.
MORIN, Edgar. O método 3: O conhecimento do conhecimento. Porto Alegre; Sulina, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Matter

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertencem à Revista Matter e seguem o padrão Creative Commons (CC BY), que permite o remixe, adaptação e criação de obras derivadas do original, mesmo para fins comerciais. As novas obras devem conter menção ao(s) autor(es) nos créditos.