PHYSICAL EDUCATION IN HIGH SCHOOL
NOTES AND PERSPECTIVES IN PEDAGOGY OF PROJECTS
Keywords:
School Physical Education, High School, Pedagogy of Projects, Pedagogical PracticeAbstract
In the Pedagogical Practice, as a Physical Education teacher in High School, in the city of São Leopoldo /RS, one evidence that students, in a general way, seem not to have interest or see any meaning in this subject and in the contents traditionally studied. By comprehending the Pedagogy of Projects as a methodological alternative, in which one could affirm in overcoming of the fragmented teaching and learning process, disciplined and de-contextualized, one elaborated a teaching project aiming to study the German societies and their cultural activities, searching like this to develop the Physical Education contents in another way. One designed then, as objective of this research to tell and reflect how such subject can be worked from this Pedagogical proposal. Inspiring himself in the methodological approach activity-research (TRIPP, 2005) one describe the process and the reflections coming from the application of the project in a group of High School female students in Colégio PVSINOS, São Paulo. To end this research it is possible to say that, in the extent accomplished, the project counted on the active participation of the students in the discussions and proposals in the come off of it, generating motivation to knowledge of the new that being, one can conclude that Pedagogy of Projects in Physical Education can be a methodological alternative to deal with these overcoming and problems in the school daily routine.
References
ALENCASTRO, L. F., RENAUX, M. L. Caras e modos dos migrantes e imigrantes.In: NOVAIS, F. (org.) História da vida privada no Brasil. Volume 2: pp. 291-335, São Paulo: Cia. das Letras, 1997.
ALMEIDA, F. J. & FONSECA JÚNIOR, F.M. Projetos e ambientes inovadores. Brasília: Secretaria de Educação a Distância – SEED/ Proinfo – Ministério da Educação: 2000.
CASTRO, Ana Luisa Manzini Bittencourt de. O desenvolvimento da criatividade e da autonomia na escola: o que nos dizem Piaget e Vygotsky. Revista psicopedagia, São Paulo,v.23, n.70, 2006. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862006000100007&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 06 jul. 2012.
FERRAZ, O. L. Educação Física escolar: conhecimento e especificidade, a questão da pré-escola. Revista Paulista de Educação Física, supl. 2, 16-22, 1996.
FREIRE, F.M.P. & PRADO, M.E.B.B. Projeto Pedagógico: Pano de fundo para escolha de um software educacional. In: J. A. FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à pratica educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
HERNÀNDEZ, F. Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalho. Fernando Hernández. Trad. Jussara Haubert Rodrigues. Porto Alegre: Artmed, 1998.
JOLIBERT, Josette. Formando crianças leitoras de texto. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
MULHALL, M. O Rio Grande do Sul e suas colônias alemãs. Porto Alegre: Bels / Instituto Estadual do Livro, 1974.
OLIVEIRA, E.S; GONZAGA, A.M. A Pedagogia de projetos na Aprendizagem de Conceitos no Ensino de Ciências. VII Enpec – Encontro Nacional de Pesquisadores em Educação em Ciências 2009.
PACHECO, R. A. Ensinar Aprendendo: A Práxis Pedagógica do Ensino por projetos no Ensino Fundamental: Disponível em: http://www.periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/viewFile/1593/1305
PEREIRA, R. S.; MOREIRA, E. C. A Participação dos Alunos do Ensino Médio em Aulas de Educação Física: Algumas Considerações.Revista da Educação Física, Maringá: UEM, v. 16, n 2 . p. 121-127, 2005.
PRADO, M. Pedagogia de Projetos. Série “Pedagogia de Projetos e Integração de Mídias” – Programa Salto para o Futuro, Setembro, 2003.
SCALCO, G; UDE, W. Transdisciplinaridade e complexidade. Belo Horizonte, Presença Pedagógica. V9, nº 52. Jul/ago. 2003.
SOARES, A. F. Os projetos de Ensino e a Educação Física na Educação. Disponível em: http://www.revistas.ufg.br/index.php/fef/article/view/44/2690antil.
TESCHE, L. A Educação Física como meio de preservação cultural alemã no RS. in VI Congresso Brasileiro de História do Esporte, Lazer e Educação Física. Rio de Janeiro: UGF, 1998, pp 372 -377.
TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005.
VALENTE, J.A. Formação de Professores: Diferentes Abordagens Pedagógicas. In: J.A. Valente (org.) O computador na Sociedade do Conhecimento. Campinas: UNICAMP-NIED, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Matter

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertencem à Revista Matter e seguem o padrão Creative Commons (CC BY), que permite o remixe, adaptação e criação de obras derivadas do original, mesmo para fins comerciais. As novas obras devem conter menção ao(s) autor(es) nos créditos.