How a good affective relationship can contribute to the learning process

Authors

  • GILMARLI MARIA CORREIA FLOR
  • TAIS CUNHA dos Santos
  • VANESSA DOS SANTOS ILARIO DA SILVA

Keywords:

Affectivity, Teacher-student relationship, The good relationship, learning

Abstract

The present work aims to show the importance that a good teacher-student relationship brings to learning, and for that the research is centered on the theme AFFECTIVENESS, the main objective is to show that an affective teacher reaps better results from his students. Studies on the need for affection based on bibliographic research, literature by important authors such as: Jean Piaget, Lev S. Vygosky and Henri Wallon. Always seeking to work on affective education and the benefits it brings in terms of the teaching-learning process.

 

 

References

BOM SUCESSO, E.de P. Afeto e limite. Rio de Janeiro: Dunya, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à Prática Educativa. São Paulo. Ed. Paz e Terra, 1996.

KOCHHANN, Andréa; ROCHA, Vanessa Amélia da Silva. A AFETIVIDADE NO PROCESSO ENSINO-APRENDIZAGEM NA PERSPECTIVA DE PIAGET, VYGOTSKY E WALLON. In: IV Semana de Integração: XIII Semana De Letras, XV Semana de Pedagogia e I Simpósio de Pesquisa E Extensão (SIMPEX) – “Educação e Linguagem: (Re)Significando O Conhecimento”, 2015, Goiás. Anais [...] . Goiás: Universidade Estadual de Goiás, 2015. p. 524-533. Disponível em: https://anais.ueg.br/index.php/semintegracao/article/view/5567. Acesso em: 30 de setembro de 2022.

MICHAELLIS, Dicionário. Afeto. In: MICHAELIS, Dicionário. Afetividade. São Paulo: Melhoramentos, 2022. p. sp. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues. Acesso em: 01 nov. 2022.

MICHAELLIS, Dicionário. Afeto. In: MICHAELIS, Dicionário. Afeto. São Paulo: Melhoramentos, 2022. p. sp. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues. Acesso em: 01 nov. 2022.

MICHAELLIS, Dicionário. Afeto. In: MICHAELIS, Dicionário. Aprendizagem. São Paulo: Melhoramentos, 2022. p. sp. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues. Acesso em: 01 nov. 2022.

PIAGET. Seis Estudos de Psicologia. 24. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.

SANCHES, Emília. Palestra, A Ação do Professor. P.M.C. Cubatão, outubro 14, 2022.

SANCHES, Emília. Saberes e Afetos de ser Professor.São.1ed. Ed. Cortez. 2019.

VYGOTSKY, L. S. Psicologia Pedagógica. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

WALLON, Henri. Afetividade como Condição para a Aprendizagem: Henri Wallon e o Desenvolvimento Cognitivo da Criança a partir da Emoção.2006. Disponível em: https://repositorio.furg.br/bitstream/handle/1/625/.Acesso em: 25 de setembro de 2022.

WALLON, Henri. As origens do pensamento na criança. São Paulo: Manole, 1986. As origens do caráter na criança. São Paulo: Difel, 1972. 26

WALTON, S. Uma História das Emoções. Rio de Janeiro: Record, s/d.

Published

2023-11-02

How to Cite

FLOR, G. M. C. .; DOS SANTOS, T. C. .; SILVA, V. D. S. I. D. . How a good affective relationship can contribute to the learning process. Revista Matter, [S. l.], v. 7, n. 01, p. 33–41, 2023. Disponível em: https://unibr.com.br/matter/index.php/rm/article/view/24. Acesso em: 10 mar. 2025.