IMPORTANCE OF STORYTELLING AS A RESOURCE FOR BUILDING ANTI-RACIST EDUCATION
Keywords:
Racism Structural, Anti-racist Education, Ubuntu Legend.Abstract
This article deals with the construction of an anti-racist education and healthy ethnic racial relations in the educational environment, based on Storytelling, with the objective of spreading African culture and respect for differences. The methodology used was the literature review. The theoretical reference was raised from the platforms “Google Acadêmico”, “SciElo”, and the portal “Nova Escola”. The material found deals with racism, observing denouncing notes of its ability to penetrate various institutions and situations of societal life, due to its structural character. Such penetration capacity includes, therefore, the school environment which, due to the symbolic disputes held in it, becomes a problem, by reproducing racism in ethnic-racial school relations, producing a discriminatory environment which affects the black population, harming their health and self-image, their performance and their permanence in the educational environment. In this way, we also sought to collect a theoretical framework that would bring the documentation of experiences and the adoption of pedagogical practices that sought to embrace multiculturalism, and were successful in combating the penetration of structural racism in the school environment. Thus, from the analysis of the material collected, and in order to find possible ways to reach the aforementioned model of education, the result was the proposition, even if in an essayistic way, of the application of a dynamic referring to the “Ubuntu Legend” which brings characteristic lessons of a philosophy with roots legitimately coming from the African imagination, and which preach respect for diversity and group feeling.
References
ABRAMOWICZ, Anete; BARBOSA Lucia Maria de Assunção; SILVÉRIO, Valter Roberto. Educação como Prática da Diferença, Autores Associados, 2ª ed. Campinas, SP,2021.
ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é Racismo Estrutural?. Belo Horizonte – MG, Letramento, 2018.
AMEPE, Racismo nas Palavras. Pernambuco, 2020.
BRASIL. Lei nº 10.639 de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília,10 jan. 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm Acesso em: 15 mar. 2022
CAVALCANTE, Kellison Lima Cavalcante. Fundamentos da filosofia Ubuntu: afroperspectivas e o humanismo africano. Revista Semiárido De Visu, Petrolina, v. 8, n. 2, p. 184-192, 2020.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. A epistemologia da experiência na formação de professores: primeiras aproximações. Formação docente, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p.83-93, 2010. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/v2n2_2f. Acesso em: 09 mai. 2019.
ETHOS, Instituto. Perfil Social, Racial e de Gênero das 500 Maiores Empresas do Brasil e suas Ações Afirmativas. São Paulo (SP), 2016. Disponível em: https://issuu.com/institutoethos/docs/perfil_social_tacial_genero_500empr Acesso em: 03 de mar de 2022
IPEA, Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Atlas da Violência. 2020. Disponível em: https://dx.doi.org/10.38116.riatlasdaviolencia2020. Acesso em: 03 mar. 2022.
MEC/SECAD. Ministério da Educação/Secretaria da Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Orientações e Ações para Educação das Relações Étnico-Raciais. Brasília: SECAD, 2006.
MENEZES, Débora. Como trabalhar as relações raciais na pré-escola, 01 de Fev. de 2007. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/130/como-trabalhar-as relacoes-raciais-na-pre-escola. Acesso em: 07 dez. 2021.
MORAL, Silvia. Ubuntu. Santillana, 1ª Edição, 2020. Disponível em: https://www.santillana.pt/files/apps/mun3/assets/ubuntu.pdf . Acesso em: 03 de mar. 2022.
NOIS. 11ª Nota Técnica (NT) do Núcleo de Operações e Inteligência em Saúde (NOIS), Departamento de Engenharia Industrial do Centro Técnico Científico da PUC-Rio (CTC/PUC-Rio). Rio de Janeiro - RJ,18 mai. 2020 Disponível em: https://www.ctc.puc-rio.br/diferencas-sociais-confirmam-que-pretos-e-pardos morrem-mais-de-covid-19-do-que-brancos-segundo-nt11-do-nois/ . Acesso em: 13 jan. 2022.
PINTO, Walber. Saiba o que é racismo estrutural e como ele se organiza no Brasil. Portal Central Unida dos Trabalhadores (CUT), 2020. Disponível em: https://www.cut.org.br/noticias/saiba-o-que-e-racismo-estrutural-e-como-ele-se organiza-no-brasil-0a7d. Acesso em: 13 jan. 2022.
RAIMUNDO, Alessandra Cristina; TERRA, Dinah Vasconcellos. EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS NA EDUCAÇÃO INFANTIL: A História de Sophia. Movimento, Porto Alegre - RS, v. 27, p. 1-10, 2 abr. 2021. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. http://dx.doi.org/10.22456/1982-8918.108168. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mov/a/wfgxVmcr4QQ8hpBd4fw3TcN/. Acesso em: 13 jan. 2021.
REZENDE, Tatiana. PIERRE Bourdieu: Poder Simbólico e Violência Simbólica. Direção de Tatiana Rezende. Produção de Tatiana Rezende. Realização de Tatiana Rezende. Roteiro: Tatiana Rezende. Belo Horizonte - MG: Canal Historizando, 2021. (17 min.), Youtube, color. Disponível em: https://youtu.be/bIuJ64JioiY. Acesso em: 15 jan. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Matter

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertencem à Revista Matter e seguem o padrão Creative Commons (CC BY), que permite o remixe, adaptação e criação de obras derivadas do original, mesmo para fins comerciais. As novas obras devem conter menção ao(s) autor(es) nos créditos.