PUBLIC POLICIES AND BNCC

THE ORGANIZATION OF DEMOCRATIC MANAGEMENT UNVEILED IN PARTICIPATORY PRACTICES

Authors

  • HÉLIO RODRIGUES JÚNIOR UNIBR - Faculdade de São Vicente
  • IOMARA RIOS DA SILVA UNIBR - Faculdade de São Vicente
  • RAIANY ADRIELLY MOURA DE SOUSA UNIBR - Faculdade de São Vicente
  • RAYRA NASCIMENTO MENEZES UNIBR - Faculdade de São Vicente

Keywords:

Educational policies, BNCC, Socio-emotional skills, Democratic management, Participatory strategies

Abstract

Democracy is seen as a government that favors changes in the political, social, and economic spheres. When a person manages to make decisions, create rules, and take responsibilities achieving results, autonomy can be seen as a key point for human development, enabling the experience of a democratic process. This paper addresses points from the school context, related to democratic management and student participation in its construction, discussing how public policies and the Common National Curriculum Base (BNCC) are organized in democratic management and 

unveiled in participatory practices at school forming aware students for the exercise of citizenship. In order to do this, the way in which institutions implement student participation was considered, making them the main agent of their learning process, with the intention of answering the following question: “How are BNCC's curriculum policies undertaken in the daily school life, in order to exercise democratic management and the students' socio-emotional skills?”. It was then investigated the curricular policies of normative documents for the development of socio-emotional skills and democratic management; the way that this practice is based on the daily life of school institutions; and the methods for a concrete development of a democratic school management. The approached methodology had the participation of managers, teachers, and students, with the intention of understanding the planning, execution and impact phases of participative and democratic actions implemented by the schools. To sum up, there was a visible lack of understanding of the meaning and commitment necessary for student participation to happen, making the intention of these practices fragile and unsustainable, making the mission of training transformative and critical students more difficult. 

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC,2018. _______. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.

_______. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF,1997. _______. Lei Nº 7.398, de 4 de novembro de 1985:Dispõe sobre a organização de entidades representativas dos estudantes de 1º e 2º graus e dá outras providências.Lei grêmio estudantil – Planalto, 1985. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L7398.htm Acesso em: 07/06/2021.

_______. Lei 9394/96 | Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996: Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Jusbrasil, 1997.Disponível em: https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/109224/lei-de-diretrizes-e-bases lei-9394-96 Acesso em 07/06/2021.

_______. Ministério da Educação. PROUNI, [S.d]. Disponível em: http://prouniportal.mec.gov.br/ Acesso em: 21/04/2021.

_______. Ministério da educação. Todos Pela Educação: Independente, plural e decisivo, c2021.Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/quem-somos/ Acesso em: 21/04/2021.

_______. Ministério da Educação. Projovem Campo – Saberes da Terram, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/projovem-campo--saberes-da-terra Acesso em: 21/04/2021.

DALBEN, Ângela Imaculada L. F. Conselho de classe e avaliação: perspectivas na gestão pedagógica da escola. Campinas, SP: Papirus, 2004.

DEMOCRACIA. In: DICIO, Dicionário online de Português. Porto: 7Graus,2009. Disponível em https://www.dicio.com.br/democracia/ Acesso em: 22/05/2021.

FNDE. Brasil Alfabetizado, 2017. Disponível em https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/bolsas-e-auxilios/eixos-de atuacao/brasilalfabetizado#:~:text=O%20Programa%20Brasil%20Alfabetizado%20%28PBA%29% 20visa%20alfabetizar%20jovens%2C,cursos%20de%20educa%C3%A7%C3%A3o% 20de%20jovens%20e%20adultos%20%28EJA%29 Acesso em 21/04/2021

FNDE. Caminho da Escola, 2017. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/programas/caminho-da-escola Acesso em 21/04/2021.

FOGAÇA, Jéssica. Método Friends, 2016. Disponível em: http://www.jessicafogaca.com/metodo-friends/ Acesso em: 05/05/2021.

GATTI, B. A. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 11-30, jan./abr. 2004.

______. A construção metodológica da pesquisa em educação: desafios. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação. v. 28, n. 1, p. 13-34, jan/abr. 2012.

LEMANN, Fundação. Os Alunos estão na escola?, 2019. Disponível em: https://fundacaolemann.org.br/noticias/como-esta-a-nossa-educacao basica?gclid=Cj0KCQjwweyFBhDvARIsAA67M72RfXsYEjlopv226CHrkot6Ve55qIB3HVDSH0Xnn0WYwZiJwVFCsAaAoIzEALw_wcB Acesso em: 07/06/2021.

LIBÂNEO, José Carlos. Tendências pedagógicas na prática escolar. In:_______. Democratização da escola pública – a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1992. Cap1. Disponível em: http://www.ebah.com.br/content/ABAAAehikAH/libaneo . Acesso em 04/06/2021.

LUCK, Heloísa. Gestão educacional: uma questão paradigmática. 3 ed. Petrópolis: Vozes, 2006.

OLIVEIRA, C. Democratização da educação: acesso e permanência do aluno e gestão democrática. In: RESCIA, A. P. O. et al. (Orgs.). Dez anos de LDB: contribuições para a discussão das políticas públicas em educação no Brasil. 1. ed. Araraquara: Junqueira & Marin, 2007. p.93-103.

PAULA, DéborahHelenise Lemes de; PAULA, Rubian Mara de. Currículo na escola e currículo da escola. Editora intersaberes. Edição 2016.

PRAVALER. EJA 2020: Guia Completo para você se dar bem,2020.Disponível em: https://www.pravaler.com.br/eja-2020-guia-completo-pra-voce-se-dar-bem/ Acesso em 07/06/2021.

PÚBLICA, Educação.Políticas Públicas para a Educação de Jovens e Adultos (EJA), 2019.Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/16/politicas-publicas-para-a educacao-de-jovens-e-adultos-eja Acesso em: 07/06/2021.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação do Estado. Associação de Pais e mestres, [S.d].Disponível em https://www.educacao.sp.gov.br/apm Acesso em 07/06/2021.

_______. Secretária da Educação.Gestão Democrática: a escola é sua,2018. Disponível em: https://www.educacao.sp.gov.br/gestaodemocratica Acesso em: 05/05/2021.

_______. Secretária da Educação. Gestão Democrática: juntos somos melhores, 2017. Disponivel em: https://www.youtube.com/watch?v=YAPEQWyPt8A Acesso em: 05/05/2021.

WITTMANN, Lauro Carlos; KLIPPEL, Sandra Regina. A prática da gestão democrática no ambiente escolar. Curitiba: Editora Intersaberes. 1° Edição, 2012.

Published

2024-01-11

How to Cite

RODRIGUES JÚNIOR, H. .; SILVA, I. R. D. .; SOUSA, R. A. M. D. .; MENEZES, R. N. . PUBLIC POLICIES AND BNCC: THE ORGANIZATION OF DEMOCRATIC MANAGEMENT UNVEILED IN PARTICIPATORY PRACTICES. Revista Matter, [S. l.], v. 7, n. 02, p. 89–112, 2024. Disponível em: https://unibr.com.br/matter/index.php/rm/article/view/67. Acesso em: 19 may. 2024.