READING AND WRITTEN PRODUCTION OF STORIES IN THE 5TH YEAR OF ELEMENTARY SCHOOL

A TEACHING EXPERIENCE WITH FACEBOOK

Authors

  • HÉLIO RODRIGUES JÚNIOR UNIBR - Faculdade de São Vicente
  • DAYANE OLIVEIRA DOS REIS
  • LUCIMAR SANTANA DE OLIVEIRA UNIBR - Faculdade de São Vicente
  • THAINÁ SANTOS DE SOUZA UNIBR - Faculdade de São Vicente
  • THAMIRES SANTOS DE SOUZA UNIBR - Faculdade de São Vicente

Keywords:

Reading habits, Production of short stories, Technology, Elementary School, Remote Teaching

Abstract

Reading adds a lot to the child's development, exercising their imaginative capacity, expanding their mind, expanding their vocabulary, making them have a faster logical reasoning and helping to learn new skills. The intention with this work is to make elementary school children create the habit of reading, because, with the advancement of new technologies and their facilities in having everything at hand quickly, this habit becomes increasingly rare among children. young. With this, the school and teachers need to worry about how to awaken in their students the practice of reading, using pedagogical tools such as the internet, this time as an ally, where many are connected daily. The project addresses this issue, of putting technology, reading and writing together, as a support tool, the social network Facebook will be used, which will address a differentiated form of reading, text interpretation and writing, in which all together produce a story. Understanding how the reading of books has taken a back seat today was essential for the development of our project, as covering reading, and technology, makes us better understand, our target audience, how to work the subject effectively. Because in addition to the student's taste for reading, he also has a taste for writing, thus working on an entire creation project. Today it is visible that students with reading habits produce more and see life in a more cultured way, with a baggage, already filled, different from students who do not have this habit. 

References

BENVENISTE, É. Problemas de linguística geral I São Paulo: Pontes, 1991; BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, Brasília. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofin al_site.pdf. Acesso: 14/10/2021;

_______ Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais, Brasília: MEC/SEF, 1998;

_______ Produção textual na educação escolar, Brasília: MEC,2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias =591-producao-textual-na-educacao&Itemid=30192. Acesso: 05/11/2021; BRASIL. Decreto-Lei nº 2.848, de 7 de dezembro de 1940. Institui o Código Penal. Brasília-DF, 1940. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/del2848compilado.htm. Acesso em 02/11/2021;

CAMPOS, Lorraine Vilela. O que são Fake News?; Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/curiosidades/o-que-sao-fake-news.htm. Acesso em 02/11/2021;

CARVALHO, Marlene. Alfabetizar e letrar: um diálogo entre a teoria e a prática. Petrópolis. Editora Vozes, 2015;

CASTILHO, Ataliba T. de A língua falada no ensino de português. São Paulo, Editora Contexto, 2004;

COELHO, Nelly Novaes. O conto de fadas: Símbolo, mitos e arquétipos. São Paulo: Difusão Cultural do Livro, 2003. Literatura infantil. São Paulo: Moderna, 2000;

COPE, B. KALANTZIS, M. Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures. Routlege: London, 2000;

Crianças e eletrônicos: entenda qual é o tempo de tela recomendado e os fatores de risco no desenvolvimento infantil. Disponível em: https://hospitalsantamonica.com.br/criancas-e-eletronicos/. Acesso em: 17/10/2021;

DEHAENE, S. Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Porto Alegre: Penso 2012;

FÁVERO, Leonor L. Coesão e coerência textuais. São Paulo: Ática, 1991; FERREIRO, Emília, Relação de interdependência entre a oralidade e a escrita. Porto Alegre, Artmed,2004;

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler em três artigos que se completam. Editora Cortez. São Paulo, 1989;

FREITAS, M. T. Leitura e escrita de adolescentes na internet e na escola. 3. ed.

Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011;

GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula. São Paulo, Ática, 2ª ed., 1999;

KLEIMAN, Ângela. Oficina da leitura: teoria e prática. Campinas, SP: Pontes, 1993. ________, Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. 11.ed. Campinas: Pontes, 2008;

KOCH, Ingere. A interação pela linguagem,9 ed. São Paulo: Contexto,2004; ________, ler e Compreender os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2006; LÉVY, Pierre. As Tecnologias da Inteligência: O futuro do Pensamento na Era da Informática. Rio de Janeiro: 34, 2008;

________, Cibercultura. Rio de Janeiro: 34, 2008b;

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008;

MARINHO, Fernando. "O que é um texto?"; Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/o-que-e/portugues/o-que-e-um-texto.htm. Acesso em 05/11/2021;

MARINHO, Marildes. Ler e navegar: espaços e percursos da leitura, Campinas: Mercado de Letras,2001;

MORAN, José Manuel et al. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 6. ed. Campinas: Papirus, 2000;

MOURA, Eduardo. (Orgs.) Multiletramentos na Escola. São Paulo: Parábola, 2012;

OSAKABE, H.; FREDERICO, E. Y. Literatura. Orientações curriculares do ensino médio. Brasília: MEC/ SEB/ DPPEM, 2004;

PORFÍRIO, Francisco. Cyberbullying; Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/sociologia/cyberbullying.htm. Acesso em 01/11/2021.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. (Orgs.) Multiletramentos na Escola. São Paulo: Parábola, 2012;

ROJO, Roxanne. (Org). Escola Conectada, os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013;

SANTAELLA, L. Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013;

SILVA, Alexandre Meireles da. O conto de fada e a problemática do pertencimento social. Revista Espaço Acadêmico, nº39, 2004. Disponível em: http://www.espacoacademico.com.br/039/39esilva.htm . Acesso em: 31/10/2021;

SOARES, Magda Beker. Letramento, um tema em três gêneros. Belo Horizonte, 1998;

________ Alfabetização: A questão dos métodos. São Paulo, Editora Contexto, 2016;

SOLÉ, Isabel; SCHILLING, Cláudia. Estratégias de leitura. 6ª ed. Porte Alegre: Artes Médicas, 1998;

SOUZA, Warley. "Coesão textual"; Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/redacao/coesao.htm. Acesso em 13/11/2021

TEIXEIRA, Adriano Canabarro; MARCON, Karina (Org.) Inclusão Digital: experiências, desafios e perspectivas. Passo Fundo: Editora UPF, UCHOA, Carlos Eduardo F. A linguística e o ensino de português. In: Cadernos de Letras, n. 2. Niterói: UFF/Instituto de Letras, 1991;

ZILBERMAN, Regina. A formação da leitura no Brasil. 3. Ed. São Paulo: Ática, 1999.

Published

2024-01-11

How to Cite

RODRIGUES JÚNIOR, H. .; REIS, D. O. D. .; OLIVEIRA, L. S. D. .; SOUZA, T. S. D. .; SOUZA, T. S. D. . READING AND WRITTEN PRODUCTION OF STORIES IN THE 5TH YEAR OF ELEMENTARY SCHOOL: A TEACHING EXPERIENCE WITH FACEBOOK. Revista Matter, [S. l.], v. 7, n. 02, p. 48–66, 2024. Disponível em: https://unibr.com.br/matter/index.php/rm/article/view/65. Acesso em: 20 may. 2024.