PHONOLOGICAL AWARENESS IN THE ENGLISH AND PORTUGUESE LANGUAGES
AN INTERDISCIPLINARY EXPERIENCE
Keywords:
phonological consciousness, bilingual reading, oralityAbstract
This article has as a general objective to show the importance of phonological consciousness, not only for the development of the mother language but also to a foreign language (English). As a specific objective, we searched to demonstrate an activity developed with students from 6th grade of Ensino Fundamental II in both languages. We were based on the following theoretical: Abdalla (2006), Brasil – Base Nacional Comum Curricular (2018) Capovila e Capovilla (2000), Galvão (2016), and Marchuschi (2008). We verified that the activity reached its objective in developing the phonological consciousness in a ludic way.
References
ABDALLA, M. F. B..O senso prático de ser e estar na profissão. São Paulo: Cortez, 2006. (Coleção Questões da Nossa Época; v.128).
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CAPOVILLA, A. G. S.; CAPOVILLA, F. C. Problemas de leitura e escrita: como identificar, prevenir e remediar numa abordagem fônica. São Paulo: Memnon, Fapesp, 2000b.
GALVÃO, Naiana Siqueira. Desenvolvendo a consciência fonológica em língua inglesa através de poemas e nursery rhymes. Revista Arredia, Dourados, MS, Editora UFGD, v.5, n.9: 1-14, jul./dez. 2016.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção Textual, Análise de Gêneros e Compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
PINTO, Abuêndia Padilha. Gêneros discursivos e ensino de Língua Inglesa. IN: DIONÍSIO, Ângela P.; MACHADO, Ann Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (organizadoras). Gêneros Textuais & Ensino. São Paulo, SP: Parábola Editorial, 2002. P. 51-62.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Os gêneros escolares - Das práticas de linguagem aos objetos de ensino. IN: B. SCHNEUWLY; J. DOLZ e colaboradores. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004[1997]. Pp. 41-73. Tradução e organização de R. H. R. Rojo e G. S. Cordeiro.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Matter

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertencem à Revista Matter e seguem o padrão Creative Commons (CC BY), que permite o remixe, adaptação e criação de obras derivadas do original, mesmo para fins comerciais. As novas obras devem conter menção ao(s) autor(es) nos créditos.