THE INCLUSION OF THE BLIND PERSON IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES IN ELEMENTARY EDUCATION II AND ITS BENEFITS IN COGNITIVE DEVELOPMENT

Authors

  • AARAN GUSTAVO ROCHA SALES UNIBR - Faculdade de São Vicente
  • ADRIANA CAMPOS MELLO BARBIERI UNIBR - Faculdade de São Vicente
  • FELIPE BARTOLOTTO VALDEVINO AUGUSTO UNIBR - Faculdade de São Vicente
  • GABRIEL PENTEADO SOARES UNIBR - Faculdade de São Vicente
  • MIRIAM MENDES DA SILVA UNIBR - Faculdade de São Vicente
  • SAULO DE OLIVEIRA SANTANA UNIBR - Faculdade de São Vicente
  • VINÍCIUS MOURA DE MELLO GIBERTONE UNIBR - Faculdade de São Vicente

Keywords:

Inclusion, Visually impaired, Cognitive development, Physical Education, Disabled person

Abstract

The aim of this study was to analyze the perceived ability of Physical Education teachers of both sexes, in a total of 47 teachers, aged between 24 and 64 years, working specifically in the cities of the South Coast of São Paulo, with an experience of 1 to 31 years in the regular school system with an average of 14 years of experience, in relation to the inclusion of the visually impaired in physical activities, not only aiming at their school integration, but also seeing physical activities as an ally to the social life of children with disability, working beyond mobility, the cognitive and socio affective processes of the same. Mapping through an informative questionnaire as theoretical methods, obtaining results that reveal that all respondent teachers think it is important to include students with visual impairment, and most believe they have the necessary knowledge to teach classes to this population. Given the good receptivity of students in relation to Physical Education, the teacher has a fundamental role in ensuring that adaptation occurs in the best possible way, promoting situations and activities for interaction with other students, and development in general, seeking methodologies that are adequate to their limitations. Thus, the present study is of great academic and professional importance, considering that we still live in a society that is beginning the process of social inclusion, where it is of great importance that educators in training already understand the importance of this subject, and can contribute to the education and conditions are egalitarian, as determined by the Federal Constitution.

References

ARANHA, M.S.F. Paradigmas da relação entre a sociedade e as pessoas com deficiência. Revista do Ministério Público do Trabalho. São Paulo: Editora LTR, Ano XI, nº 21, mar. 2001.

BASE NACIONAL COMUM. Base nacional comum curricular: educação é a base. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#infantil Acesso em: 21 de outubro de 2018.

BETTI; Mauro, ZULIANI, Luiz Roberto, Educação Física Escolar: Uma proposta de Diretrizes Pedagógicas. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, Ano 1, N. 1, p.73-81, 2002. BRASIL. Ministério da Educação.

BLOG DA EDUCAÇÃO FÍSICA. A Importância da Educação Física Escolar na Formação do Indivíduo http://blogeducacaofisica.com.br/educacao-fisica escolar/ Acesso em: 19 de outubro de 2018.

GIL, MARTA. Cadernos da TV Escola do Ministério da Educação: Deficiência Visual 1/2000.

GODOY, M.A, HANSEL, A.F; ZYCH, A. C. Fundamentos da Educação Inclusiva. 2014. Disponível em: http://repositorio.unicentro.br:8080/jspui/handle/123456789/1343 Acesso em: 30 de Abril de 2021.

GUATEMALA. Assembleia Geral, 29º período ordinário de sessões, tema 34 da agenda. Convenção Interamericana para eliminação de todas as formas de discriminação contra a pessoa portadora de deficiência, 1999.

IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional de Saúde 2013: ciclos de vida. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv94522.pdf. Acesso em: 19 de outubro de 2018.

INEP, A,T; MEC. Censo Escolar. Censo Escolar 2018. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/- /asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/censo-escolar-2018-revela crescimento-de-18-nas-matriculas-em-tempo-integral-no-ensino-medio/21206 : Acesso em: 10 de outubro de 2021.

LIMA, S.M.T.; DUARTE, E. Educação Física e a escola inclusiva. In: SOBAMA.

MANTOAN, Maria Tereza Egler. (Org). 1997. A integração de pessoas com deficiência. São Paulo: Memnon. SENAC.

OMOTE. S. A Integração do deficiente: um pseudoproblema? Anais da XXIV Reunião Anual da Sociedade de Psicologia da Ribeirão Preto/SP, 1994.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE. Relatório Mundial Sobre a Deficiência. Disponível em: http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44575/97885640470 20_por.pdf;jsessionid=10DEACA14BCA885DE1CFBADCE55C8F58?sequence=4 Acesso em: 15 de outubro de 2018.

PLANALTO FEDERAL Lei nº 8.069 de 13 de Julho de 1990 do Estatuto da Criança e do adolescente. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_ 03/LEIS/L8069.htm Acesso em: 20 de outubro de 2018.

PLANALTO FEDERAL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil03/Constituicao/Constituicao.htm Acesso em: 15 de outubro de 2018.

PORTAL DA EDUCAÇÃO FISICA. Praticar Educação Física reforça o sistema cognitivo. https://www.educacaofisica.com.br/escolas/estudos-cientificos comprovam-quem-pratica-atividade-fisica-obtem-melhores-resultados cognitivos-durante-a-vida/ Acesso em: 20 de outubro de 2018.

TEIXEIRA, Hélio. Teoria do Desenvolvimento Cognitivo de Jean Piaget. Disponível em: http://www.helioteixeira.org/ciencias-da-aprendizagem/teoria-do desenvolvimento-cognitivo-de-jean-piaget/ Acesso em: 16 de outubro de 2018.

UNESCO. 1968. A Educação Especial: Relatório sobre a situação atual e tendências de investigação da Europa.

VYGOTSKY, Lev. A formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991

Published

2024-01-11

How to Cite

SALES, A. G. R.; BARBIERI, A. C. M. .; AUGUSTO, F. B. V.; SOARES, G. P. .; SILVA, M. M. D. .; SANTANA, S. D. O. .; GIBERTONE, V. M. D. M. . THE INCLUSION OF THE BLIND PERSON IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES IN ELEMENTARY EDUCATION II AND ITS BENEFITS IN COGNITIVE DEVELOPMENT . Revista Matter, [S. l.], v. 7, n. 02, p. 06–23, 2024. Disponível em: https://unibr.com.br/matter/index.php/rm/article/view/62. Acesso em: 19 may. 2024.