INTERDISCIPLINARITY IN HIGHER EDUCATION
Keywords:
Interdisciplinary, Higher Education, Foucault, Education, Evaluation, ExaminationAbstract
This article deals with the application of interdisciplinary method in higher education, a method that has been placed in the path of the researchers who seek an anthropological project for education and train teachers advocating starting from their everyday teaching practices and routines involving ethics, aesthetics, state of memory and temporality, modifying the extended concept of educating.
Recent studies reveal that interdisciplinarity coexists with various conceptions, revealing a polysemous synergy. The academic purpose of this paper isn´t to establish an epistemological conception, nor in itself is contestativa or polyandrous. It is a interrogative look of an operator of a gear of the education system, given the need to know how the actors involved in the teaching-learning should have the authority (by means of execution) and accountability (for the results) at the effectiveness of interdisciplinarity.
References
BERTI, Valdir Pedro. Interdisciplinaridade: um conceito polissêmico. Dissertação de mestrado apresentada ao Instituto de Física, ao Instituto de Química, ao Instituto de Biociências e Faculdade de Educação da Universidade do Estado de São Paulo, para obtenção do título de mestre em ensino de ciências.
FAZENDA, I. Interdisciplinaridade. Revista GEPI 2010:11 São Paulo: PUC, 2010
FAZENDA, I. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. São Paulo: Loyola, 2011.
FERNANDES, Ana Izabel dos Santos e PACHECO, Rogéria Silveira. Diálogo, currículo e interdisciplinaridade: um caso na Fundação Liberato. Disponível em: http://www.liberato.com.br/upload/arquivos/0131010716345316.pdf. Acesso em: 13/03/2014 01:22:25.
FLEURI, Reinaldo Matias. Interdisciplinaridade: meta ou mito? Revista Plural, n.4, ano 3, janjul. 1993. Disponível em:
http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/freire/fleuri.pdf. Acesso em 13.03.2014.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 23 ed. Rio de Janeiro: Graal, 1979.
LUCKESI, Cipriano C. Avaliação do aluno: a favor ou contra a democratização do ensino? In: Avaliação da Aprendizagem Escolar: estudos e proposições. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1995; p. 66-80.
LUCKESI, Cipriano C. Entrevista sobre avaliação da aprendizagem, concedida ao Jornal do Brasil e publicada no dia 21/07/00. Disponível em: Http: www.luckesi.com.br. Acesso em: 13 março 2014.
LUCKESI, Cipriano C. Entrevista publicada na Folha Dirigida. Rio de Janeiro, Edição nº 1069, de 06/10/2006, no caderno “Aprender”, pág. 9. Disponível em: Http: www.luckesi.com.br. Acesso em: 13 março 2014.
MENEZES, José Euclimar Xavier de. As fronteiras interdisciplinares do pensamento de Foucault. CONGRESSO INTERNACIONAL INTERDISCIPLINAR EM SOCIAIS E HUMANIDADES. Niterói RJ: ANINTER-SH/ PPGSD-UFF, 03 a 06 de Setembro de 2012.
RICCIO, Edson Luiz; MENDONÇA NETO, Octavio Ribeiro de e SAKATA Marici Cristine Gramacho. Movimentos de teorias em campos interdisciplinares: a inserção de Michel Foucault na contabilidade. Revista de Administração Contemporânea, 2. ed. Especial 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Matter

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertencem à Revista Matter e seguem o padrão Creative Commons (CC BY), que permite o remixe, adaptação e criação de obras derivadas do original, mesmo para fins comerciais. As novas obras devem conter menção ao(s) autor(es) nos créditos.