THE ROLE OF COMPUTER IN THE PROCESS OF CREATING CONJECTURES AND FORMAL JUSTIFICATIONS IN MATHEMATICS EDUCATION

Authors

  • CLÁUDIA CRISTINA SOARES DE CARVALHO UNIBR - Faculdade de São Vicente

Keywords:

Conjecture, Proof, Computer, Mathematics Education

Abstract

Nowadays, the creation of conjectures and formal proofs by students in mathematics classroomshas been neglected, despite the recommendations of the National Curriculum and the recent research results in mathematics education that attest to the importance of such practices at school. In trying to change this situation, this article discusses ways to bring back such practices to the school environment considering the digital technologies as tools with potential for transformation. In this context, two possibilities of computer usehave been presented: one from the Geometric field and another from the Numeric-Algebraic field. As a conclusion, it is possible to see that technological environments that have dynamically connected representations, calculation and measure tools can make students to undertake systematic tests and notice invariance, which may foster the formulation of conjectures. In addition, these environments maycontribute to the students’ abstraction of fundamental properties that are important to write formal justifications.

References

ALMOULOUD, S. A. Registros de representação semiótica e compreensão de conceitos geométricos. In: S. D. A. Machado (Org.). Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. Campinas: Papirus, 2003. p. 125 – 147.

ALMOULOUD, S. A.; FUSCO, C.A.S. Provas e demonstrações em matemática: uma questão problemática nas práticas docentes no ensino básico. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10., 2010, Salvador, BA. Anais…Disponível em: . Acesso: em 23 set. 2013.

BALACHEFF, N. Is an argumentation an obstacle? Invitation to a debate… International Newsletter on the Teaching and Learning of Mathematical proof. maio/jun. 1999.Disponível em: . Acesso em: 23 set. 2013.

BRASIL. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: Matemática.Brasília: MEC/SEF, 1998.

CARVALHO, C. C. S. Uma análise praxeológica das tarefas de prova e demonstração em tópicos de álgebra abordados no primeiro ano do ensino médio. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

DE VILLIERS, M. Papel e funções da demonstração no trabalho com o Sketchpad. Educação e Matemática. n. 62, p. 31-36, maio/jun. 2001.

DUVAL, R. Cognitive functioning and the understanding of mahtematical process of proof. In: BOERO, P. (Org.).Theorems in school: from history, epistemology and cognition to classroom practice. Rotterdam: Sense Publishers, 2006. p. 137–162.

DUVAL, R.; EGRET, M. A. L’organisation deductive du discours: Interaction entre structure profondeet structure de surface dansl’accès à la démonstration. Annales de Ditactique et de Sciences Cognitives. Strasbourg,1989. v. 2, p. 25-40.

FREITAS, J. L. M. Produção de provas em aritmética-álgebra por alunos iniciantes da licenciatura em matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8., 2004, Recife, PE.Anais… Recife, PE, 2004. p. 1–13. Disponível em: . Acessoem: 23 de set. 2013.

HANNA, G. Proof, explanation and exploration: an overview. Educational studies in mathematics, v. 44, n. 1, p. 5–23, 2000.

HEALY, L. Blurring distinction between the empirical and the theoretical?The roles of examples in the proving process. Educação Matemática Pesquisa, v. 2, p. 51–63,2000.

HEALY, L.; HOYLES, C. A study of proof conceptions in algebra. Journal for Research in Mathematics Education, v. 31, n. 4, p. 396–428, jul. 2000.

HOYLES, C. Tackling the mathematics: potential and challenges for research in mathematics education. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 5., 2012,Petrópolis.Anais…Petrópolis,RJ, 2012. p. 1–11. Disponível em: Acesso em: 23 set. 2013.

JAHN, A. P. ;HEALY, L. Argumentação e prova na sala de aula de matemática: design colaborativo de cenários de aprendizagem. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 31., 2008, Caxambu, MG. Anais….Caxambu, MG, 2008.

KÜCHEMANN, D. E. Looking for structure: areport of the proof materials project.London: Dexter, 2008.

KÜCHEMANN, D. E; HOYLES, C. From empirical to structural reasoning in mathematics: tracking changes over time. In:DESPINA, A. et al.(Ed.).Teaching and learning proof across the grades: a K-16 perspective. New York: Routledge, 2009. p. 171–190.

LEANDRO, E. J. Argumentação e provas matemáticas: desempenho de estudantes brasileiros com idade entre 14 e 16 anos. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10., 2010, Salvador, BA. Anais…Salvador/BA, 2010. p. 1–12.

MORENO-ARMELLA, L. ;SRIRAMAN, B. Structural stability and dynamic geometry: some ideas on situated proofs. ZDM: Analyses, Springer-Verlarg, v. 37, n. 3, p. 1–10, 2005.

MORENO-ARMELLA, L.; HEGEDUS, S. J. ;KAPUT, J. J. From static to dynamic mathematics: Historical and representational perspectives. EducationalStudies in Mathematics.n.68,p. 99–111, 2008.

PAIS, L. C. Argumentação no estudo da geometria nos anos finais do ensino fundamental: livros didáticos e formação de professores. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10., 2010, Salvador, BA. Anais… Salvador/BA, 2010. p. 1–19.

PICCELLI, P. H. ; BITTAR, M. A validação de conjecturas como parte do processo de ensino e aprendizagem da matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10., 2010. Salvador, BA. Anais…Salvador/BA, 2010. p. 1–9.

PIETROPAOLO, R. C. et. al. Concepções sobre demonstrações e provas nos currículos da formação inicial de professores de matemática. In: SEMINÀRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 4., 2009, Brasília, DF. Anais… Brasília, 2009. p. 1–19.

REID, D. A. Biological bases for deductive reasoning. CONFERENCE OF THE EUROPEAN SOCIETY FOR RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION, 8th.,2012. Side-Antalya, TU. Anais…Side-Antalya, Turkey, 2012. p. 1–10. Disponível em: Acesso: em 26 mar. 2013.

REID, D. A.;ZACK, V. Aspects of teaching proving in upper elementary school. In:DESPINA A. et al. (Ed.). Teaching and learning proof across the grades: a K-16 perspective. New York: Routledge, 2009. p. 133–146.

REID, D. A.; KNIPPING, C. Proof in Mathematics Education: research, learning and teaching.Rotterdam:SensePublishers, 2010.

SALES, A.; PAIS, L. C. Argumentação e demonstração em uma atividade de geometria em um curso de licenciatura em matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÀTICA, 10., 2010, Salvador, BA.Anais… Salvador/BA. 2010. p. 1–11.

SINCLAIR, N.; ROBUTTI, O. Technology and the role of proof: the case of dynamic geometry. In:CLEMENTS, M. A. et. al. (Ed.), Third International Handbook of Mathematics Education. New York: Springer, 2013. p. 571-596.

Published

2024-01-08

How to Cite

CARVALHO, C. C. S. D. . THE ROLE OF COMPUTER IN THE PROCESS OF CREATING CONJECTURES AND FORMAL JUSTIFICATIONS IN MATHEMATICS EDUCATION. Revista Matter, [S. l.], v. 2, n. 01, p. 46–68, 2024. Disponível em: https://unibr.com.br/matter/index.php/rm/article/view/47. Acesso em: 10 mar. 2025.