Children's literature as an ally to the construction of black children's self-esteem
Keywords:
Children's Literature, Education, Anti-racist literature, Self-esteem.Abstract
This paper addresses, in general, how children's literature can be an ally in the construction and formation of self-esteem in black children. The research aims at analyzing children's literary productions and how they can positively impact the self-esteem of black children, especially girls. To reach the objective, bibliographical research was used as a methodology, of a qualitative nature. The analysis showed that children's literature plays a fundamental role in the formation and construction of its readers' identity and self-esteem.
Children's Literature; Education; Anti-racist literature; Self-esteem.
References
BRASIL. História e Cultura Afro-Brasileira. Lei Federal nº10.639/2003.
CARDOZO, Fernanda Pereira. Literatura infantil/juvenil e a lei 10.639/03: uma leitura sobre a representação da menina negra em Menina bonita do laço de fita e as Tranças de Bintou. 2018. Disponível em: https://rosario.ufma.br/jspui/bitstream/123456789/2103/1/FernandaCardozo.pdf Acesso em 2 de jan. de 2022.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura Infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.
DIOUF, Sylviane A. As tranças de Bintou. COSACNAIFY, 2005.
GOUVÊA, Maria Cristina Soares de. Imagens do negro na literatura infantil brasileira: análise historiográfica. Educação e pesquisa, v. 31, p. 79-91, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/hZmCNP5MtfGB3CDvRbM8nFF/?format=pdf&lang=pt Acesso em 28 de dez. de 2021.
LANNES, MARINA BADARÓ. O ‘empoderamento crespo’na literatura infantil. 2019. Tese de Doutorado. Dissertação (Mestrado em Ensino). Universidade Federal Fluminense, Santo Antônio de Pádua. Disponível em: http://pdi.sites.uff.br/wp content/uploads/sites/147/2019/09/DISSERTACAO-Marina-Badaro-Lannes.pdf Acesso em 2 de jan. de 2022.
MARIOSA, Gilmara Santos; REIS, Maria da Glória dos. A influência da literatura infantil afro-brasileira na construção das identidades das crianças. Estação Literária, v. 8, p. 42-53, 2011.Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/estacaoliteraria/article/view/25625/18649 Acesso em 28 de dez. de 2021.
PERES, Fabiana Costa; MARINHEIRO, Edwylson de Lima; MOURA, Simone Moreira de. A literatura infantil na formação da identidade da criança. Revista Eletrônica Pró-Docência, UEL, v. 1, n. 1, 2012. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/prodocenciafope/pages/arquivos/SIMONE%20MOURA FABIANA-EDWYLSON%20-%20pedagogia.pdf Acesso em 28 de dez. de 2021.
PESTANA, Cristiane Veloso de Araújo. Representação feminina negra na literatura infantil: ausências e urgências. Literafro - UFMG, 2021. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/literafro/artigos/artigos-teorico-criticos/1542-cristiane pestana-representacao-feminina-negra-na-literatura-infantil-ausencias-e-urgencias Acesso em 2 de jan. de 2022.
SILVA, Elen Karla Sousa da. Literatura e representatividade: por uma abordagem antirracista do texto literário. 2021. Disponível em: https://repositorio.uergs.edu.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/1449/8_versaao_ final_monografia_elen_silva.docx.pdf?sequence=-1&isAllowed=y Acesso em 28 de dez. de 2021.
SILVA, Elen Karla Sousa da; ACCORSI, Ana Maria Bueno. Protagonismo negro na literatura infantil: por uma abordagem antirracista do texto literário. Revista Eletrônica Científica Da UERGS, v. 7, n. 3, p. 275-283, 2021. Disponível em: http://200.132.92.80/index.php/revuergs/article/view/3280/534 Acesso em 2 de mar. de 2022.
SOUSA, Gabriela Tavares de. A Representatividade Negra na Literatura Infantil: dentro da sala de aula. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISADORES NEGROS, 10°, 2018, Uberlândia - MG. Anais eletrônicos… Uberlândia - MG, s.p. Disponível em: https://www.copene2018.eventos.dype.com.br/resources/anais/8/1538188330_AR QUIVO_XCOPENEARepresentatividadeNegranaLiteraturaInfantildentrodasaladeaula .pdf Acesso em 28 de dez. de 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Matter

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertencem à Revista Matter e seguem o padrão Creative Commons (CC BY), que permite o remixe, adaptação e criação de obras derivadas do original, mesmo para fins comerciais. As novas obras devem conter menção ao(s) autor(es) nos créditos.